| Bloggadress: pastorsblogg.blogspot.com | Svedjeholmskyrkans webbplats: svedjeholmskyrkan.se |

fredag 22 mars 2013

Att se det stora i det lilla.


Att se det stora i det lilla.

Allting har sin början i det lilla. Detta är en av livets och naturens stora hemligheter. Ibland vill vi hoppa över den enkla början, de små valen i nuet för att vi är så fokuserade på hur det skall bli längre fram. Men allting hänger ihop. Det jag sår idag kommer jag att skörda i morgon. Det jag låter bli att ta tag i nu kommer att möta mig längre fram på vägen. Det är de små valen som avgör hur våra liv ser ut, hur våra relationer är och hur den atmosfär som omger oss utformas. Atmosfären vi skapar runt oss genom våra attityder, ord och prioriteringar är den verklighet vi lever i. När jag för drygt 20 år sedan började jobba som pastor fick jag ett gott råd av en kollega. ”Kasta inte sten på någon annan, för längre fram på livets väg måste du böja dig för att plocka upp varje sten du kastat”.

På somrarna brukar vi vara ute i skärgården och segla. Eftersom jag är uppväxt i Ålands skärgård brukar vi ofta segla över Bottenviken och ner till min familj på Åland. För att komma fram måste man göra några långa dagsetapper och under lång tid ser man inte land. Då måste man lita på kompassen och hålla sig till den uppsatta kursen. En till synes liten kursändring i början av resan får stora konsekvenser längre fram. Så är det även i våra liv. Ibland är vi inte så noga med hur vi agerar idag, det är ju bara en vanlig dag, inget speciellt tycker vi. Men varje dag är viktig för resten av mitt liv. När vi kommer till olika brytpunkter i våra liv och ser tillbaka så kommer vi ofta fram till att förändringen inte kom plötsligt, utan sakta tillät vi olika saker att forma våra liv på gott och ont. En av de viktigaste lärdomar i mitt liv är sanningen om att varje dag är viktig för resten av mitt liv. När jag börjar göra mera av det som jag vill, än det som jag vet att jag bör, då börjar det gå utför. Jakobs säger i sitt brev att vår tunga är som ett roder. På samma sätt som stora fartyg styrs av ett litet roder är vår tunga det viktigaste styrmedlet för att hålla en stadig kurs ”hemåt” i våra liv.           

Ett vänligt ord kan göra under. Jag hörde en gång en man berätta om hur han på en resa köpt, en i hans tyckte, vacker klänning till sin fru. På baksidan av kvittot skrev han några fina rader om att han älskade henne och hur mycket hon betyder för honom. Klänningen såg han aldrig att hon använde men kvittot med de kärleksfulla orden ramade hon in. Där och då lärde han sig vad om betydde mest för henne. Ordspråksboken säger, milda ord är som drypande honung, ljuvliga för själen och en läkedom för kroppen. Det fina med principerna i Guds rike är att alla kan vara med. Alla kan ta dem till sig och praktisera dem för att bygga livets väg mot ett evigt mål. Det bygger inte enbart på en teori utan på en relation och ett liv med en person, Jesus Kristus.             

När Jesus kom till jorden kom han som ett litet barn, född av en ung flicka som i enkel tro hade tagit emot ett ord från Gud som blev till liv inom henne. Denna enkla princip är fortfarande det sätt som Gud talar till oss och berör våra liv på. Det är även sättet vi berör varandra på. Guds ord är en säd som sås in i våra liv. På samma sätt är även våra ord en säd som ger en skörd. Att se det stora i det lilla är även kärnan i den gyllene regeln som Jesus gav oss. Allt vad ni vill att andra skall göra mot er skall ni göra mot dem. Välj därför att använda din mun och dina handlingar för att förmedla liv och välsignelse!

Bästa hälsningar!

Thomas Nordberg,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar